do roku 2022
do roku 2022
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Konstancin-Jeziorna w 2023 r. były wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Wartość wpływów z tego tytułu wyniosła ponad 80,9 mln zł, co stanowiło 40,7% wszystkich dochodów gminy. W 2023 r. nastąpił spadek dochodów z tego tytułu o kwotę blisko 19,2 mln zł, czyli 19,2% w odniesieniu do 2022 r. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu gminy składa się łącznie na blisko 70,6% wszystkich wpływów. Najważniejszym źródłem dochodów własnych Gminy Konstancin-Jeziorna w 2023 r. były wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, które wyniosły prawie 13,5 mln zł i generowały 6,8% wpływów do budżetu. Istotnym źródłem dochodów własnych gminy były również wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez gminę (wykonane w wysokości blisko 10,4 mln zł) oraz wpływy z podatku od czynności cywilno-prawnych (wykonane w wysokości ponad 8,0 mln zł).
do roku 2022
do roku 2022
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
W 2023 r. Gmina Konstancin-Jeziorna najwięcej środków przeznaczyła na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania (blisko 78,2 mln zł, co stanowiło 35,4% budżetu zrealizowanego przez gminę). Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości gmin w Polsce. Wydatki z obszaru pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków, świadczeń społecznych (w tym świadczeń z funduszu alimentacyjnego) i realizowanymi zadania przez ośrodek pomocy społecznej. Na realizację zadań z tego zakresu wydano łącznie ponad 20,8 mln zł, co stanowiło 9,4% budżetu gminy. Znaczący udział w strukturze budżetu odegrały również wydatki zrealizowane w ramach gospodarki komunalnej i ochrony środowiska oraz transportu i łączności (odpowiednio blisko 33,6 mln zł i 23,5 mln zł), co wiązało się m.in. z realizacją inwestycji oraz gospodarką odpadami komunalnymi na terenie gminy. Utrzymanie aparatu administracyjnego w 2023 r. kosztowało 21,5 mln zł, czyli 9,8% wszystkich wydatków.
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy na koniec 2023 r. wyniosło prawie 1,8 mln zł. Wartość relacji kwoty długu do dochodów ogółem na koniec roku wyniosła 0,9% i utrzymuje się na niskim poziomie. Poziom wygenerowanej w 2023 r. nadwyżki operacyjnej zapewnia bezpieczeństwo finansowe, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.