BUDŻET gminy

DOCHODY

Dochody ogółem wykonane w 2023 r.

198 719 248

-10,05%

do roku 2022

Dochody ogółem na mieszkańca w 2023 r.

8 762

-9,68%

do roku 2022

8 021

Dochody bieżące na mieszkańca


Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.

741

Dochody majątkowe na mieszkańca


Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje. 

2 203

Dochody własne na mieszkańca


Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.

0

Dochody unijne na mieszkańca


Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.

Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Konstancin-Jeziorna w 2023 r. były wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Wartość wpływów z tego tytułu wyniosła ponad 80,9 mln zł, co stanowiło 40,7% wszystkich dochodów gminy. W 2023 r. nastąpił spadek dochodów z tego tytułu o kwotę blisko 19,2 mln zł, czyli 19,2% w odniesieniu do 2022 r. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu gminy składa się łącznie na blisko 70,6% wszystkich wpływów. Najważniejszym źródłem dochodów własnych Gminy Konstancin-Jeziorna w 2023 r. były wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, które wyniosły prawie 13,5 mln zł i generowały 6,8% wpływów do budżetu. Istotnym źródłem dochodów własnych gminy były również wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez gminę (wykonane w wysokości blisko 10,4 mln zł) oraz wpływy z podatku od czynności cywilno-prawnych (wykonane w wysokości ponad 8,0 mln zł).

10 głównych źródeł dochodów Gminy w 2023 r.

Dochody Gminy Konstancin-Jeziorna w 2023 r. 

Struktura dochodów Gminy w 2023 r.

WYDATKI

Wydatki ogółem WYKONANE w 2023 r.

220 676 694

+3,45%

do roku 2022

Wydatki ogółem na mieszkańca w 2023 r.

9 730

3,87%

do roku 2022

7 528

Wydatki bieżące na mieszkańca


Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.

2 202

Wydatki majątkowe na mieszkańca


Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.

W 2023 r. Gmina Konstancin-Jeziorna najwięcej środków przeznaczyła na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania (blisko 78,2 mln zł, co stanowiło 35,4% budżetu zrealizowanego przez gminę). Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości gmin w Polsce. Wydatki z obszaru pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków, świadczeń społecznych (w tym świadczeń z funduszu alimentacyjnego) i realizowanymi zadania przez ośrodek pomocy społecznej. Na realizację zadań z tego zakresu wydano łącznie ponad 20,8 mln zł, co stanowiło 9,4% budżetu gminy. Znaczący udział w strukturze budżetu odegrały również wydatki zrealizowane w ramach gospodarki komunalnej i ochrony środowiska oraz transportu i łączności (odpowiednio blisko 33,6 mln zł i 23,5 mln zł), co wiązało się m.in. z realizacją inwestycji oraz gospodarką odpadami komunalnymi na terenie gminy. Utrzymanie aparatu administracyjnego w 2023 r. kosztowało 21,5 mln zł, czyli 9,8% wszystkich wydatków.

Wydatki Gminy Konstancin-Jeziorna w 2023 r.

ZADŁUŻENIE

Zadłużenie długoterminowe GMINY NA KONIEC 2023 r.

1 788 196


-21 957 446

Wynik budżetu 

ogółem


Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.

11 164 455

Wynik budżetu

bieżącego


Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego. 

0,90%

Zadłużenie w stosunku do dochodów


Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.

17 808

Koszt obsługi 

długu


Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.

Zadłużenie Gminy na koniec 2023 r. wyniosło prawie 1,8 mln zł. Wartość relacji kwoty długu do dochodów ogółem na koniec roku wyniosła 0,9% i utrzymuje się na niskim poziomie. Poziom wygenerowanej w 2023 r. nadwyżki operacyjnej zapewnia bezpieczeństwo finansowe, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.